NEJBLIŽŠÍ AKCE:
Výtvarné: Výtvarné radosti 24. ledna, 14 – 16 h, 1. února, 17 – 19 h
Prožitkový workshop MOJE VIZE pro 2025 víkend 25. – 26. 1. 2025
Nevím, jestli o tom víte, ale slovo pedagog – učitel, pochází z latinského slova paidagogoss – otrok, který
v rodině pečoval o děti a vodil je do školy. Když jsem se toto dozvěděla při studiu pedagogiky, ovládly mě zvláštní pocity. Studuji na dobrovolného otroka? V dnešní době pozici pedagoga společnost definuje takto:
„Učitel, je osoba, která má za úkol profesionální výuku a vzdělávání. Hlavním cílem učitelské profese je předávání znalostí a klíčových dovedností, motivace žáků k učení, snaha o zlepšení a rozvoj prostředí, ve kterém výuka a výchovný proces probíhá, přičemž postupuje podle daného plánu, kurikula či vzdělávacího programu.Pedagog se musí neustále vzdělávat, aby udržoval krok s vývojem společnosti. Ve své práci se zaměřuje na různé věkové skupiny, věnuje se jak plánování, tak organizaci, průběhu a hodnocení výsledků celého procesu. “ (zdroj https://kdojeto.superia.cz/)
Odpusťte mi tady trochu té teorie, stejně jste ji možná přeskočili a vrhněme se k tomuto krásnému, leč náročnému povolání. Předávat, motivovat, zlepšovat, plánovat, organizovat, plnit školní kurikulum, sebevzdělávat se, řešit nenadálé situace, držet krok s moderní dobou i technologiemi je opravdu velký zápřah na duševní odolnost a dlouhodobé zdraví. Když dáváte své děťátko do školky a dále pak do první třídy, zajímá vás především, kdo ho bude učit. Je pedagog (myšleno ženy i muže) hodný, vzdělaný, spravedlivý, férový, tolerantní, empatický, rozhodný, sebevědomý, bude mít mé děťátko rád a hlavně ho něčemu naučí?
Není toho málo viďte, toto povolání – poslání je opravdu náročné. Měli bychom si učitelů více vážit a podporovat jejich práci i zdraví. Jde přece o vzdělávání našich dětí, které tráví ve škole nemálo času a proto jim chceme dopřát to nejlepší. Na tom se asi všichni shodneme.
Aby mohl být pro své žáky zapálenou pochodní. Potřebuje pro děti vytvořit milou, příjemnou, pozitivní a podporující atmosféru, ale také pro ně být autoritou a držet pevné hranice. To vše vyžaduje vysokou psychickou odolnost a schopnost být připravený kdykoliv řešit nenadálé situace, které se mohou vyskytnout. K tomu je zapotřebí velkého množství energie, kterou musí učitel umět obnovovat a získávat. V rámci této profese je zkrátka prevence duševního zdraví a kvalitní psychohygiena klíčová.
V dnešní post kovidové době se učitelé navíc ještě stále vyrovnávají s následky online výuky a domácí izolace, časté jsou i psychické potíže dětí, což klade další nároky na práci. V takovémto každodenním prostředí může učitel snadno zapomenout na své potřeby a kvalitní odpočinek.
Velmi účinnou metodou pro podporu duševního zdraví a eliminaci následků stresových situací je malování a kreativní tvorba, které se využívají jako prostředek pro sebevyjádření. V kreativním procesu dochází k uvolnění nahromaděného stresu a napětí a vlastní kreativita navozuje pocity uvolnění a pohody. Prožitkové malování přispívá k prevenci napětí, úzkosti a špatných nálad, které mohou ovlivnit výsledky práce a zhoršit mezilidské vztahy.
V Terapii malováním jsme si toho vědomy a nabízíme podporující a relaxační program SPOKOJENÝ A ZDRAVÝ UČITEL, kde společně s učiteli procházíme kreativními a relaxačními procesy. Učíme je využívat výtvarná média, techniky a motivační hry k sebevyjádření a uvolnění. Malujeme, čmáráme, tvoříme, hrajeme si s barvami a rády využíváme i muzikoterapii. Vytváříme pohodový prostor, kde následně sdílíme společné prožitky. Kromě výše zmíněných benefitů získají učitelé i nástroje, které mohou použít ve své výuce, např. na utužení dětského kolektivu, navození dobré nálady nebo uvolnění třídní atmosféry.
Zdraví učitelů ovlivňuje i zdraví všech dětí. Prevence je lepší a levnější než následná léčba. Chcete-li naší nabídku do školy, kterou znáte, neváhejte nás kontaktovat.
© Radka Rybínová